Balett för förskolebarn

 

little ballerinaMånga unga flickor drömmer om att få vara en ballerina. Med rosa små kjolar står de förväntansfulla redan vid 3-års åldern och tänker att de ska få dansa balett. När de sedan kommer till en barndansklass och får dansa som stora tunga björnar eller smyga fram som lejon blir det inte alltid som barnet (eller många gånger föräldern) tänkt sig. Här kan man fördjupa sig i många diskussioner om genus och påverkan, men det lämnar jag till andra för tillfället. Märker jag att någon elev eller förälder har förväntningar kring att de ska få dansa balett brukar jag lägga till små förklaringar till övingarna till exempel: ”De här stegen som krabborna gör heter på balettspråk bourré” eller ”När älgarna kliver med stora steg och vecklar ut sina långa ben så kallas det för developpé på balettspråk”. Man kan också dansa som ballerinor och jobba tydligt med lätta kvalitéer och sedan prova tunga kvalitéer i en annan gestaltning.

Från cirka 6 års ålder är det vanligt att man på dansskolorna börjar med mer tydligare inriktning tränar balettens formspråk. Barnen är fortfarande mycket lekfulla och övningarna behöver vara korta och dramaturgin i lektionen bör vara varierande. Balett kan lätt bli väldigt stående, långsamt och kontrollerat och då tappar många barn sitt intresse för baletten som rörelseuttryck. Glöm inte att fortsätta stimulera dansglädjen och låta barnen få använda sig av fantasin, röra på sig stort och i hela rummet.

Här är mina tips för en inspirerande barnbalett-lektion:

  • Jobba varierat med dynamik. Starka explosiva rörelser i degagé och hopp mot mjuka långsamma rörelser i en plié.
  • Lägg in avbrott: 1) gå från statiskt och hårt till spagetti daller 2) busa till det och testa dem i höger och vänster hand på stången och se hur snabbt de hittar rätt 3) dansa ut från stången och sedan hitta tillbaka till sin plats.
  • Begränsa antalet övningar vid stången (beroende på nivå) till cirka 3-5 stycken.
  • Ha inslag av ”dansanta” element i dina koreografier som att springa, hoppa och snurra.
  • Ta in gestaltning och arbeta mycket med visualisering.

Nedan är en länk till ett klipp från när jag gästade som danspedagog i barnprogrammet Bolibompa .

Iris dansar balett

 

 

LEAVE A REPLY

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *