Barndansupplägg inför terminsstart

Här är en sammanställning av olika komponenter att ha i åtanke och ta hjälp av när du bygger upp din barndanslektion inför terminen

SE RUMMETS MÖJLIGHETERskattkarta Inom många dansstilar ligger fokus på dansstegen och kombinationer. Dansaren står på samma ställe i rummet under hela lektionen, ungefär som på ett aerobicspass. Att dansa kan också innebära att du behöver lära dig att förflytta dig, ibland tilsammans i grupp och ibland själv genom rummet. Att lära sig förhållandet mellan sig själv, gruppen och rummet är en viktig del av att lära sig dansa.

På en barndanslektion kan du även använda rummet för att få en dynamik och struktur på innehållet. Här är tre exempel på hur du kan använda rummet.

  • Förvandlingsytor – Markera vissa delar i rummet, när ni kommer dit förvandlas ni till något annat eller använd markeringen för att byta till en ny övning.
  • Transportsträckor – Fundera hur du vill att eleverna ska röra sig genom rummet. Från hörn till hörn, från sida till sida, längs med en vägg, kringel-i-krok osv. Du kan också ge eleverna i uppgift att utforska rummet.
  • Samlingspunkter – Använd instruktioner som: ”alla samlas i en cirkel i mitten”, ”alla ställer sig mot spegelväggen”, ”kom till mig”, ”en fot på sträcket” osv. Alla instruktioner som instruerar om en plats i rummet. Samlingspunkter använder jag oftast som övergångar från en övning till en annan, då har barnen en uppgift medan jag kanske behöver byta musik eller förbereda nästa övning. Ibland kan den användas i en övning för att öva uppmärksamhet på olika signaler.

MAN TAGER VAD MAN HAVER
Använd rummets möjligheter och lokalernas saker. På en dansskola där jag undervisat gick det aldrig att mörklägga helt utan en lampa var alltid tänd, p.g.a. av brandsäkerhet. Denna lampa blev till en måne under barndanslektionerna och vi la på havets botten …så skapades min avslappningsövning. Det är också vanligt att det finns stretchmattor i danssalar. Dessa förvandlades till ”flygande mattor”, ”öar”, ”hyllor” eller fick markera ”förvandlingsytor”. Rockringar kunde bli till svarta hål som man sugs in och ut ur osv.

MUSIK
Barndansen är inte någon stilbunden dansträning utan är en introduktion inför kommande dansträning. Därför brukar jag tänka att jag ska ge barnen en så allsidig musikupplevelse som möjligt.

Musiken kan fungera som stämningsförhöjare – t. ex. Vi smyger och har då en mystisk låt i bakgrunden – eller så ger sångtexten i låten singnaler för vilka rörelser som ska användas. Jag blandar hej vilt mellan genrer och försöker att undvika sådan musik som jag tror att de blir matade med till vardags. Det behöver inte betyda att man inte kan använda populärmusik alls. Använd den musik du gillar och tycker inspirerar dig och som känns lämplig för övningen.

Valstakten! Tretakten glöms ofta bort i dagens populärmusik och ska barnen fortsätta dansa vidare är det guld värt att få med sig en känsla av tretakt från tidig ålder. Så glöm inte att försöka få med den musikaliskt eller rytmiskt.

ETT PAR GRUNDÖVNINGAR
Dessa grundövnigar går lätt att ändra tema på och lägga in och byta ut olika rörelser.

GRUNDÖVNING 1 – ”Svansen”/Promenad/Följa John
Barnen lär sig hålla ihop på led efter läraren som en svans och härma rörelser. Det är också en bra övergångsövning då man kan förflytta barnen till en ny plats i rummet.

GRUNDÖVNING 2 – ”De 4 hörnen”
Övningen utgår från rummets fyra hörn. I dessa hörn kan vem som helst bo. Övningen är bra för att få barnen uppmärksamma på vilken musik som spelas och att rörelser kan höra ihop med viss sorts musik. Beroende på vilka som ”bor” i hörnen kan man variera vilka egenskaper, rörelser och kvalitéer man vill öva på.
GRUNDÖVNING 3 – ”Musik stopp”
En improvisationsövning där du kan ge barnen olika instruktioner, dansa: lätt, tungt, med raka rörelser, som något djur, fritt, glatt, hoppandes osv. När musiken stannar kan man exempelvis variera kroppskännedom, balansträning och gestaltning.

GRUNDÖVNING 4 – ”Danskartor”
Rita olika mönster på papper. Exempelvis kringel-i-krok, zic-zac, fyrkant, mm. Man kan även lägga in olika instruktioner på olika ställen och använda sig av rep, tyger, mattor för att skapa en hinderbana. Här finns utrymme att göra skattkartor, att barnen själva målar sina kartor, följa GPS-instruktioner osv.

 

 

På en barndanslektion gäller det att hålla barnens fokus i hårda tyglar, därför brukar jag ha så kallade ”övergångsövningar” som jag binder ihop olika övningar med. På samma sätt som en ”förvandlingsyta”.

ÖVERGÅNGSÖVNING ”Färden”
Sätter er i/på en/ett ____ (båt, bil, flygplan, flygande matta, tåg…). Gasa, bromsa, sväng, studsa och res till en ny destination.

Exempel: Alla sätter sig på en lång matta, ”min flygande matta”. Vi sitter på ett led bakom varandra med bena i 2:a position. Armarna styr mattan – vi svänger höger, vänster åker uppåt och dyker nedåt – samtidigt får alla en liten stretch.

 

KOREOGRAFI OCH UPPTRÄDANDEN
Det är otroligt uppskattat för föräldrar att få se sina barn visa vad de lärt sig. Kom dock ihåg att alla elever är olika, vissa är jättebekväma framför okända människor och på nya platser, medan andra barn behöver mer mental förberedelse för att våga ge sig hän i nya situationer.

Här är några tips inför en eventuell terminsavslutning:
– Sätt ihop flera övningar till en dans eller plocka ut ett moment ur en övning.
– Börja öva tidigt på terminen.
– Repetera inte så dansen för många gånger varje lektion, då finns risken att barnen ledsnar på dansen.
– Det är lättare att komma ihåg rörelser med sångtexter, s.k. rörelsesånger t.ex. imse vimse spindel. Å andra sidan är det en större utmaning att kunna memorera rörelser till abstrakt musik. Så avgör efter gruppens mognadsnivå.
– Ge barnen tid att bekanta sig med scenen och miljön runtomkring.
– Förbered dem under terminen på hur det kommer att gå till när ni kommer till föreställningsdagen. Berätta hur det kommer att se ut, var man kommer att vara och hur det kommer att gå till.
– Tänk på att du har ansvar för barnen. Se till att lokalen är säker och att ni har bra rutiner för lämning och hämtning av barn, så inget barn skadar sig eller försvinner.

Lycka till!

LEAVE A REPLY

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *