Dans är bra för hälsan

Dansen är inte bara själens språk utan också hälsosamt för kropp och själ.

Lisa dansport_4982
Foto: Erik Candray

En av fördelarna med att jag älskar att dansa är att jag får det där hälsosamma på köpet utan att behöva masa mig iväg för att träna. Att träna låter så tråkigt, men dansa, det gör jag gärna!

Dans innefattar så mycket och varje dansstil har sina egenskaper. Att fysisk träning är bra för hälsan är ingen nyhet, därmed behöver inte all träning vara konditionsfokuserat. ”Kropp och själ” behöver mycket mer än bara kondition. Att få röra sig i takt till musik är både mentalträning och avslappning. Och eftersom vi är sociala varelser av naturen är det inte konstigt att det ger oss glädje och energi att få dansa tillsammans med andra. Sedan finns det alltid dansstilar och danslektioner som är mer eller mindre konditionskrävande också, om man vill få med den biten.

Här nedan är tips och länkar om dans och hälsorelaterade aspekter.

Att dansa balett motverkar benskörhet.
För att motverka benskörhet måste skelettet belastas genom att man använder sig av mekaniska rörelser som exempelvis knycker, bänder och vrider. Att hoppa och skutta är bra, vilket du gör om du dansar balett.

Dansa tango eller kontaktimprovisation för en Oxytocin-boost.
Oxytocin är ett livsviktig hormon som har en läkande effekt av sår och skador, sänker blodtrycket och stressnivåer. Hormonet frigörs genom ömsint beröring, detta får du mycket i sociala dansformer som tango m. fl. eller om du dansar kontaktimprovisation som finns inom genren modern dans/nutida dans.

Dansterapi har visat sig vara ett smärtlindrande hjälpmedel för sjukdomen fibromyalgi. Dansterapi används även i många syften som en behandlingsform. På Svenska dansterapiförbundets sida  hittar du mer om vad dansterapi kan innebär.

Kravlös dans (i alla former och stilar, skulle jag säga) kan också förebygga och behandla nedstämdhet och depression. Örebro universitet har genomfört en studie på unga flickor och fått goda resultat. Att få göra något för sin egen skull utan prestationskrav – det är alltid bra medicin för själen!

Se reportage från SVTplay om kravlös dans

Det är dock viktigt att komma ihåg att inte alltid prata  om dans ur en nyttoaspekt! Dans som konstnärlig form bör även få stå för sig själv, utan att behöva få försvara sin existens genom att vara till nytta. I DN poängterar Stina Oscarson, chef för Radioteatern, att satsningar som kultur på recept kan bli ”en kapitulation för vår tids längtan efter quick-fix-lösningar”.

Källor:

NCFF Balett och benskörhet
DN Oxytocin
Uppsala Universitet Dans som smärtlindring
Örebro sjukhus Dans och psykisk hälsa

LEAVE A REPLY

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *