KNATTEDANS

balanseraOM KNATTEDANS-KURSER

Knattedans-kurser brukar rikta sig till 1-3 åringar där föräldern eller annan nära anhörig också deltar. Det underlättar att undervisa om alla barn har lärt sig att gå, men det är också vanligt att många barn klamrar sig fast vid sin förälder i början. Man bör därför som förälder räkna med att behöva dansa med sitt barn i famnen till och från. Är du höggravid eller har problem med ryggen, var beredd att någon annan vuxen ska kunna vara delaktig.

ALLA ÄR OLIKA

Räkna med att vissa barn bara observerar till en början eller gör sin egen grej, kursens mål är inte att barnen ska kunna härma alla danssteg omedelbart. Utan det handlar lika mycket om att de ska bli bekanta med gruppen, lyssna till rytmer och få intryck som stimulerar till att utforska rörelse. Det är däremot viktigt att de vuxna deltar fysiskt i all dans så långt det går. Vissa barn vill inte dansa alls, de vill hellre iaktta. Sitt med barnet och titta, testa sedan övningarna hemma och se om barnet gör dem då. När min son är med på Knattedanslektioner deltar han sällan i övningarna men hemma kan han utföra dem både tillsammans med mig och ibland på eget initiativ. Knattedanskurser kan således även fungera som inspiration till föräldern – att få verktyg till att stimulera till dans och rörelse hemma.

HAKA PÅ NÄR DET GÅR

Låt barnen testa i egen takt. Ledarens roll är att introducera rörelser och hålla den röda tråden. Förälderns roll är att guida barnet och hitta gemensamma lösningar som fungerar. Tvinga aldrig barnet att utföra de rörelser som ledaren gör. Låt barnet haka på när det känner för det och uppmuntra. Blir det stökigt med många barn som springer runt och du känner att ditt barn tappar koncentrationen? Prova att ställa dig på knä framför barnet så du hamnar i ögon höjd. Försök att skapa en egen liten bubbla, stanna nära barnet. Funkar inte just den övningen, testa något annat.

hälsa med näsan
Vi tränar kroppsmedvetenhet genom att hälsa på varandra med olika kroppsdelar. Hur ser det ut när man hälsar med näsan?

 

Knattedans grundinnehåll:

Kroppsmedvetenhet – vilka olika kroppsdelar har jag och hur kan de röra på sig.

Rytm – stampa och klappa. Prova till musik, på olika ställen som att klappa snabbt i golvet eller klappa på låren, högt ovan för huvudet. Klampa höger vänster snabbt i följd (&1). Prova olika tempoväxlingar.

Gruppen/Rummet – Sitt, stå/dansa i cirkel. Gör cirkeln mindre och större. Gå från ena sidan till andra sidan av rummet. Kräla på magen som en orm. Gör ett tåg och ta er kringel-i-krok i rummet.

Rörelsekvalitéer – Gå tungt som en elefant, smyg som en tiger och flaxa mjukt som en fågel.

 

KORT OM MOTORISK UTVECKLING

För att stimulera den motoriska utvecklingen kan vi uppmuntra rullande och krypande. Variera sitta, ligga och stå. Låta dem få känna på tempoväxlingar som att gå långsamt till att springa. Att snurra barnet eller att barnet snurrar sig själv stimulerar balanssinnet. Även övningar som att klappa händerna, stampa med fötterna, gå baklänges och hoppa tränar barnets motorik.

Vid 12 månader kan barnet stå själv och övar på att gå, men kryper ofta snabbare än det kan gå.

I olika takt lär sig barnet att:

  • Stå och sitta själv.
  • Bära på saker.
  • Vinkar hej och hejdå.
  • Klappa händerna.

Vid två års ålder kan barnet gå och springa säkert, kan rulla bollar och har börjat härma vuxna.

Källa: Barns rätt att utvecklas, Ylva Ellneby 2007

 

Tips:

  • Lägg övningarna i en ordning med varierad energin och fokus. Om två övningar i följd kräver mycket energi och är utåtriktade bryt av med något lugnare och mer centrerat där ni jobbar närmare varandra i rummet.
  • Ha ett par ”back-up-övningar” så att du kan byta övning när du ser att barnen tappar fokus.
  • Ha ett par inslag av rörelsesånger (som klappa händerna, imse vimse spindel osv.). Det tycker barn ofta är roligt och jag kan ha med en eller två sådana moment för att barnen ska känna igen sig. Är alla övningar sådana då kan föräldrarna lika gärna gå till öppna förskolan eller bara nöja sig med det som barnen gör på förskolan. Det betyder inte att du inte kan hitta på dina egna rörelsesånger eller ramsor. Språk och rörelse är sammansvetsade, vi kan stimulera språkutveckling genom att lära oss ord, begrepp och betoningar med hjälp av rörelser. Rörelsesekvenser kan också bli lättare att memorera med hjälp av ord som skapar sammanhang.
  • Jobba med teman. Barn i 1-2 årsåldern är förmodligen bekant olika djur på bondgården, på zoo:t, i djungeln eller havet. De har börjat lära sig olika fordon som bil, buss, tåg, båt, flygplan, traktor, lastbil och cykel.
  • Berika istället för att begränsa. Jag blandar musik hejvilt. Allt från kända barnsånger till gammalt och nytt. Musiken ska förstärka övningen. Få barnen att lyssna till vad det är de hör. Bryt av med ljud som en katt som jamar eller en häst som galopperar.

 

 

One Response to “KNATTEDANS”

LEAVE A REPLY

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *