Tema vatten och skog

Att jobba med teman i barndansundervisningen är för mig en viktig grundstomme i uppbyggnaden av lektionen. Det hjälper mig att ha en röd tråd genom lektionen och binda ihop övningarna på ett smidigt sätt.

Här är några exempel på hur jag använder olika teman för att ta med eleverna på en fantasifull resa. För att terminen inte ska bli långtråkig med samma övningar hela terminen, varierar jag tema eller byter ut delar och bygger till. Här kommer exempel på övningar med två olika teman.

 

SeadancingTEMA VATTEN

Börja alltid med en stund i en cirkel, alla hälsar på varandra.

  • PETTER OCH LOTTA
    En variant av övningen Lisa och Per som är en traditionell fingerramsa.

Om: Petter och Lotta är en övning för att fokusera på de små rörelserna. Långfinger och pekfinger på varje hand är benen till dessa två.

Syfte: En fingersaga för finmotoriken.

Utförande: ”Petter och Lotta var ute och promenerade. Först var de tvungna att gå på en jättelång stig upp för hela benet. Kringel-i-krok gick dem enda tills de kom upp på toppen” (Fingrarna promenerar upp för kroppen ända upp till toppen av huvudet). ”Och då det började att regna och så spolades de ned i en sjö” (Fingrarna dras ned på golvet.)…

”Såhär låter det när det regnar” (Fingrarna trummar på golvet.)
”Såhär låter det när det regnar ännu mer.” (Händerna klappar på låren)
”Och såhär låter det när det blixtrar”. (Klappa händerna och kasta upp dem).

Antingen stannar man sittandes hela tiden eller så hoppar man upp då det blixtrar. Övningen passar bäst för 3-4 åringar, men fungerar även på 5 årsgrupper

 

Vid sjön låg det sköldpaddor och gömde sig…

 

  • SKÖLDPADDANS UPPVÄRMNING

Om: Sköldpaddan, är toppen för även för de blyga små barnen, då de kan känna sig lite trygga i att få gömma sig till en början. En isbrytare brukar vara när huvudet gör en tittut. Den är uppdelad i fyra moment, ”sköldpaddan”, ”roddbåten”, ”fiska” och ”badbollen”.

Syftet: Syftet med övningen är att mjuka upp och stärka kroppen. Vi tränar styrka i rygg när sköldpaddan simmar, fötterna värms upp när de sträcks ned i vattnet, magen aktiveras när man lyfter upp bena och skakar dem för att inte bli biten i tårna och bålen stärks när vi paddlar ut och in och balanserar i roddbåten. När vi kryper ihop till en badboll sträcker vi ut vaderna och ryggen, när rumpan studsar upp sträcker vi ut baksidan av benen och vi mjukar upp genom att rulla upp slå ihop händerna och ”dyka ned” i vattnet genom att rulla genom ryggen.

Utförande: Läraren säger (alla gör)…

”Göm er!” (Alla kryper ihop som små bollar på knäna.)
”Tittut” (Huvudet tittar fram och man tittar på varandra till höger och vänster.)
”Sköldpaddan sträcker ut sina ben: 1, 2, 3, 4 och simma, simma, simma med alla (på mage med uträckta armar och ben som i en pilatesövning).
Hjälp det kommer nåt! Göm er! – Upprepa cirka 3 ggr.

”Nu sätter vi oss i en roddbåt.” (Sitt på rumpan, alla sträcker in tårna in mot mitten).
”Paddla utåt/backa båten. Paddla inåt/kör framåt” (traska på rumpan bakåt och framåt),
”Stanna och tippa båten utan att ramla i” (Balansera på ena sidan och sedan den andra sidan).

”Nu ska vi fiska lite… Doppa tårna i vattnet, akta så inte ____ biter er”. (Variera vad ni fiskar efter: hajar, pirayor, krabbor osv… Sträck på tårna, lyft upp fötterna i luften och skaka dem.)

”Kryp ihop som en badboll, gunga och skjut upp.” (Ställ er på huk, gunga sträck upp rumpan upp mot taket.)
”Kom upp och då dyker vi ned i vattnet.” (Rulla upp, slå ihop händerna ovanför huvudet och rulla ned till huk igen.)

  • Därefter kan man ta barnen på en PLASKIG PROMENAD. (svansen/promenaden)
  • FÄRDEN ÖVER HAVET. Ta en båt över stora havet, båten kapsejsar och ni får simma i land på en öde ö. Där hittar ni en skattkarta.
  • Gå på SKATTJAKT. (danskarta)
  • Träffa pirater och gör en PIRATDANS. Träna memorering genom att lära sig en koreografi som innehåller ca 4 olika steg sammansatt till en fras.
  • Utforska andra djur som bor i eller vid havet. Träna gestaltning, motorik och olika rörelsekvalitéer.
    Vid DE 4 HÖRNEN bor: pingviner, krabbor, bläckfiskar och sjöhästar. För 3-4 åringar räcker det med 2 hörn.
    1) Pingvinerna – går utåtvridet. Musik ex. Orchestra – Penguin Dance eller musik fr. Happy Feet
    2) Krabborna – bourré sidleds. Musik ex. GUSTAVO A. SANTAOLALLA – Atacama
    3) Jättebläckfiskarna – tunga steg och vågiga rörelser. Musik ex. Kitaro – Orochi
    4) Sjöhästarna – galopp, hopp. Musik ex. Olaf Dressler – Eight Character Pieces for Cello and Piano Op. 78: VII. Happy Events – Allegretto grazioso
  • DANSA FRITT i rummet i havet. Improvisation till musik och eventuella uppdrag vid dansstoppet. T. ex. Balansera på ett ben, två fötter och en hand i golvet eller frys som en sten/korall/flaskpost/… Korall är ett ord som kanske inte alla barn är bekanta med. Förbered dem med att visa en bild eller prata och berätta om hur en korall kan se ut. Ge dem beskrivningar som de kan försöka gestalta med kroppen som krokiga, buckliga, spretiga eller dylikt. Du kan också göra barnen till medberättare och fråga vad de är som har hamnat i vattnet så får de använda sin egna fantasi.
  • Avsluta med en AVSLAPPNING där ni sjunker ned på havets botten, ser hur månen lyser ned genom vattnet. Armar och ben är som sjögräs och sakta gungas från sida till sida. Ligg platt i sanden som en sjöstjärna, sitt upp som en mussla och stäng locket, hitta ett sandkorn gör den till en pärla, blås ut den i havet.

PP13foret canadaTEMA SKOGEN

På samma sätt kan man byta ut temat efter halva terminen men behålla samma typ av övningar. I promenaden kan man istället gå ut i skogen. Där kommer ni till en äng där ni kan göra en blomdans. På ängen finns det fjärilar och i skogen bor det olika djur som björn, älg, rådjur och kaniner. Ni hittar en karta som leder till bergstrollets skatter! Älvorna dansar fritt i natten men när de får syn på en människa blir de blixtstilla och osynliga. Ni dansar som eldflugor och på natten gör ni en måndans och värmer er vid en brasa.

Här är exempel på två av övningarna som jag använder i skogenlektionen:

 

  • BLOMMORNA BLOMMAR

Om: Denna övningen använder jag i åldern 3-6 år. Till övningen förbereder jag små lappar med barnens namn som symboliserar ett frö. Om alla inte lärt sig hur sitt sitt namn ser ut, då ritar jag dessutom en symbol som sol, stjärna eller liknande så de ska kunna hitta tillbaka till ”sitt frö”. Musiken som jag brukar använda är blommornas vals av Tjajkovskij.

Syfte: Jag använder övningen för att barnen att ska lära sig hitta ”sin plats i rummet” vilket bland annat är bra att kunna inför dansuppvisningar och att för att introducera balettens armpositioner 1:a och 3:e. Övningen ger dessutom ett extra tillfälle för mig att få repetera barnens namn.

Utförande: Jag placerar ut ett frö och säger namnet. (Eleven sätter sig vid sitt frö). Efter att alla fått sin plats går vi igenom hur man växer från frö till blomma…

1) ”sitt på knä och bli liten som ett frö” (kryp ihop och göm huvudet mot knäna),
2) ”knoppen tittar upp” (sitt upp med rak rygg),
3) ”ett blad växer ut” (höger arm till 1:a position), ”ett till blad vaxer ut” (vänster arm till 1:a position),
4) ”bladen sträcker sig mot solen” (arm upp till 3:e),
5) ”bladen öppnar sig” (öppna armarna till 2:a och titta upp)
6) ”Det blir natt och alla blommorna somnar” (kryp ihop igen).
”nästa dag växer blomman och blir lite större”. (upprepa allt på knästående).
”nästa dag växer blomman och blir ännu lite större”. (kom upp till stående, upprepa allt utom att det blir natt).
Avsluta med att det börjar blåsa, ”blommornas sporer blåser iväg” (dansa runt i rummet, virvla i vinden) ”När musiken stängs av hittar alla tillbaka till sitt frö.”

Variationer: Barnen kan också få placera ut sitt frö själv i rummet.

Blommorna kan också vara olika växter. Första blomman som växer upp är en ros med runda blad. Andra blomman är en kaktus och har taggiga och krokiga armar som växer ut. Den tredje blomman som växer upp är en klätterväxt som slingrar sig upp högt, högt upp.

Vid blomman bor en fjärilslarv…

  • FJÄRILSLARVEN

Om: Övningen är baserad på låten ”Fjärilslarvens Sång” av James & Karin

Syfte: Barnen tränar styrka och smidighet. De får även öva att röra i sig i rummets nivåer lågt och högt.

Utförande: Gå på alla fyra (händer och fötter). Händerna promenerar ut, fötterna promenerar in som en larv. I låten sjunger de ”1, 2, 3, 4… Ahhh, nu flyger jag…” Vi rullar upp under 1, 2, 3, 4 och sedan flyger iväg som en fjäril. Gärna med små ”fjärilshopp”.

 

Variationerna och möjligheterna är oändliga! Endast fantasin sätter gränser för vilka upptäcksresor ni kan göra tillsammans!

LEAVE A REPLY

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *